رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

السيسي للشعب: "إحنا بنصلح مسار صعب.. وكل ما تصمدوا الأزمات هتعدى" (شاهد)

الرئيس عبدالفتاح
الرئيس عبدالفتاح السيسي

طالب الرئيس عبدالفتاح السيسي الشعب المصري بالصمود من أجل عبور الأزمات، قائلا: "إحنا بنصلح مسار مش هقول إحنا مش مسؤولين عنه.. لا مسار صعب قوي.. مسار السياسات التي تستهدف الاستمرار.. يعني يبقا قاعد هنا على طول يعني؟ .. لا والله اللى إحنا بنعمله لا يتناسب مع هذه السياسات خالص".

 

وتابع "السيسي" خلال كلمته في مؤتمر "حكاية وطن"، اليوم السبت،  أنه :"عاوزين تعيشوا في أي دولة ؟.. ده اللى بيربي وعنده أسرة فيها 2 و3 وعاوز يجوزهم بيتحمل ويعاني وبيعمل جمعيات علشان يربيهم.. أنا بتكلم على الناس البسيطة.. عاوزين تخلوا مصر تبقا دولة ذات شأن كده يعني؟".

 

وأضاف السيسي: "هو إحنا فيه مغامرة واحدة دخلنا بيكم فيها؟ .. بتعتبروا التنمية مؤامرة .. والبناء مؤامرة والإصلاح مغامرة.. متختزلوش القضية بتاع بلدنا وما تفرجوش الناس علينا .. اصمدوا وحولوا الظروف القاسية اللى إحنا فيها إلى منحة .. وكل ما تصمدوا كل ما هتعدي زي ما عدت الكوفيد". 

 

ووصل صباح اليوم، الرئيس عبد الفتاح السيسي، إلى قاعة الماسة بالعاصمة الإدارية الجديدة لحضور انطلاق مؤتمر “حكاية وطن” بين الرؤية والإنجاز.

 

ووجه الرئيس السيسي، حديثه، للحضور قائلًا: “ انهاردة هنحكلكم حكاية مصر بداية من 2011 لحد الآن” ونعرفكم ايه التحديات اللى واجهتنا وازاي البلاد بتتبني.

 

وتابع: “أنا عارف اني بكرر الكلام دا كتير .. بس أنا بكرره علشان قدام الله سبحانه وتعالي لما يسألني أقوله أنا قولت ورددت 100 مرة”.

 

ونطلقت فعاليات مؤتمر "حكاية وطن " اليوم السبت  ويستمر حتى 2 أكتوبر المقبل بفندق الماسة بالعاصمة الجديدة وذلك برعاية وحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي فضلًا عن عدد كبير من ممثلي المجتمع المصري وأطيافه المختلفة فضلًا عن الخبراء والمتخصصين في شتى المجالات.

 

 

فعاليات مؤتمر حكاية وطن 

ويشمل المؤتمر إقامة عدد من الدوائر المستديرة والجلسات العامة التي يتم خلالها تقديم عرض شامل للمعلومات المتوفرة حول الإنجازات والمشروعات التي تم تنفيذها خلال السنوات الماضية فضلًا عن التحديات التي تواجه الدولة.

 

المشاركة المجتمعية 

ويأتي المؤتمر في إطار حرص القيادة السياسية على تفعيل المشاركة المجتمعية وتعزيز الحوار مع المواطنين خاصة الشباب ودورهم في مساندة جهود الحكومة لتنفيذ المشروعات القومية وخطط التنمية الاقتصادية.